18/12/11

ÚLTIMES LECTURES



Fa un parell de dies un company em deia "veig que t'agrada llegir, oi?" Des de sempre i suposo que l'entorn familiar ha ajudat bastant, sempre he estat envoltat de lectures diverses: llibres, revistes, diaris, etc. És a través de les lectures que tots els nostres pensaments, angoixes i il.lusions es veuen reflectits amb més o menys mesura. Les ganes de llegir però em van i em venen segons el moment. Últimament bastant i entre les mans encara estic llegint Derzú Uzala pel país de l'Ussuri de Vladímir Arsénieve i, ja acabat, Els ulls grocs dels cocodrils de Katherine Pancol.



Cada llibre té les seves cites, cites que un cop acabada la lectura deixen impregnat el teu pensament. Tot llegint els Ulls grocs dels cocodrils, em vaig trobar la següent: "No és perquè les coses són difícils que no ens atrevim, sinó que són difícils perquè no ens atrevim a fer-les". No és pas una cita de l'escriptora sinó un recurs literari provinent del filòsof, polític, escriptor i orador romà Sèneca. Si hagués de valorar el llibre de Katherine Pancol no aniria més enllà d'una lectura divertida i entreguda, però trobar-se aquest tipus de cites entre les seves línies són el que li donen la màgia literària del moment. Llavors és quan em qüestiono: som nosaltres que busquem un tipus de lectura per buscar allò que volem veure i pensar o, és el llibre que ve a les nostres mans perquè sap el que necessitem?

Del llibre de Derzú Uzala són molts els pensaments que em venen al cap. Llibre d'autor rus, de lectura molt descriptiva i molt detallista, no apte pels que volen lectures àgils. Quan va caure a les meves mans em va costar començar-lo i encara a hores d'ara no l'he acabat perquè la lectura és força feixuga. No osbstant, Derzú Uzala m'ha aconseguit captivar l'atenció. La raó, el seu personatge principal: la seva actitud davant la natura, l'humilitat i el respecte que li dóna al medi natural on viu, el seu caràcter pur i gens maliciós. En resum, el perfil d'un personatge que amb els seus valors donen una gran bufetada al pensament occidental que tenim avui en dia. Potser és això el que m'ha captivat més de la seva lectura, trobar un espai no contaminat per les presses, pel plaer de viure amb un ritme pausat i tranquil.

Per acabar un apunt a una nova lectura que tinc entre mans: Maleït Karma de David Safier. Mentres Derzú Uzala va fent camí pels meus pensaments, Maleït Karma m'omple d'estones divertides i entretingudes. Aquí us deixo un fragment, ja us explicaré com ha anat:



"És aleshores que la Kim s'assebenta que ha acumulat mal karma al llarg de tota la seva existència: ha enganyat el marit, ha negligit la filla i ha amargat la vida a tots els que l'envoltaven. Aviat descobrirà quin és el seu càstig: és en un forat a terra, té dues antenes i sis potes... és una formiga! La Kim no té ganes d'anar arrossegant engrunes de pastís després d'haver evitat els hidrats de carboni durant tota la vida. A més, no pot permetre que el seu marit es consoli amb una altra. Només li queda una sortida: acumular bon karma per ascendir en l'escala de la reencarnació i tornar a ser humana. Però el camí per deixar de ser un insecte i convertir-se en bípede és dur i ple d'entrebancs".